Een eigen website maken: zo begin je

Voor de meeste ondernemers is een website onmisbaar. Een website is je digitale visitekaartje en winkel. Aangezien de meeste mensen tegenwoordig hun zoektocht online starten, moet je als ondernemer online aanwezig zijn. Je kunt een website zelf maken, maar ook een website laten maken door een externe partij. Wil je zelf een website maken? We geven je een tips om goed van start te gaan. 

Doel van je website 

Bedenk eerst waarom je een website wilt gaan maken. Wil je een eenvoudige website maken om als visitekaartje te gebruiken? Of heb je een fysieke winkel en wil je een online webshop beginnen? Wanneer je voor je zelf duidelijk hebt wat je met je website bereiken wilt, weet je ook hoe je website eruit moet komen te zien. 

Domeinnaam kiezen 

Heb je een lokaal bekende bedrijfsnaam en wil je deze ook online vastleggen? Dit kan je doen door je domein te registreren. Je domeinnaam, ook wel je webadres is wat bezoekers intypen om op jouw pagina te komen. Heb je een gangbare naar voor een domeinnaam, bestaat de kans dat deze domeinnaam bezet is. Kies dan een andere domeinnaam uit die nog wel vrij is. Belangrijk is dat de domeinnaam past bij jouw bedrijf. 

Hostingpakket kiezen 

Wanneer je website online wilt zetten, betaal je voor een hostingpakket. Je huurt een ruimte van een hostingbedrijf op een server die zorgt dat jouw website online blijft. Dit kan al voor een paar euro per maand. Dit hangt af van de service die je wenst. 

CMS-systeem kiezen   

Heb je een duidelijk plan voor je website, je domeinnaam geregistreerd en een hostingbedrijf gevonden? Dan is het tijd om te beginnen met het maken van een website. Hiervoor is een CMS nodig. De meest bekende Content Management Systeem (CMS) is WordPress en voor websites wordt er veel gebruikt gemaakt van WooCommerce. Je kunt kiezen uit honderden templates. Je kan de website zo duur maken als je wilt.  

Aanpassen aan huisstijl 

Heb je een geschikte template gekozen, is het tijd om je website aan te passen aan je huisstijl. Voeg je logo toe en pas de kleuren aan. Ook typografie is hierbij van belang. Hanteer zowel offline als online dezelfde huisstijl. Zo creëer je een eigen identiteit waarmee je jezelf onderscheidt. 

Plaats content op je website 

Het is tijd om de website te “vullen.” Schrijf interessante informatie over jouw werkzaamheden en plaats foto’s en filmpjes. Vergeet ook niet te plaatsen hoe mensen je kunnen bereiken. 

Wordt beter vindbaar 

Is je site online? Dan hoop je dat er zoveel mogelijk mensen je site bezoeken. Dit doe je door je content te optimaliseren zodat je hoger in de zoekresultaten komt (SEO) welke zoekwoorden gebruiken je klanten om je te vinden? Pas deze toe op je pagina’s. 

Liever uitbesteden? 

Kom je er zelf niet uit en wil je een zo goed mogelijk werkende website of webshop? Je kan ook een website of webshop laten maken door dit te uitbesteden aan bureaus die hierin gespecialiseerd zijn. Zo weet je zeker dat je een goed product krijgt en kan jij je als ondernemer bezighouden met dingen die je echt leuk vindt, ondernemen! 

Geen reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.